Blog van Luister je vrij!
mei 2016 door Monique
Luister toch eens!
Wanneer een kind zich niet concentreert krijgt hij vaak te horen ‘Luister toch eens!’ en ‘Zit nou eens stil!’
Waar komt dat toch vandaan?
Wat heeft luisteren met concentratie te maken?
Kan je de concentratie verbeteren wanneer je het luisteren beïnvloedt?
Tegenwoordig komt ADHD en ADD best vaak voor. Of liever gezegd wordt veel gediagnosticeerd. Deze diagnoses zijn gebaseerd op vertoonde gedragingen, maar zegt weinig over de werkelijke oorzaken. Er worden neurologische afwijkingen vermoed, maar die zijn nooit bewezen. Medicijnen worden soms gebruikt als een diagnose middel. Bijvoorbeeld wanneer het gebruik van Ritalin werkt is er sprake van ADHD, als het niet werkt niet. Ritalin vertraagd de activiteit en verhoogd de aandacht. Echter dat gebeurt bij iederéén. Studenten gebruiken het middel ook om goede studie resultaten te halen. Wanneer er gestopt wordt met Ritalin verdwijnt het effect eveneens. De effecten op lange termijn zijn niet bekend.
In de lange lijst van symptomen komt in ieder geval voor: NIET LUISTEREN
Luisteren vergt een controle over het lichaam en de manier van omgaan met de omgeving:
wriemelen, wiebelen, niet op je beurt kunnen wachten en snel afgeleid zijn, zijn allemaal tekenen dat die controle er nog niet is. Het brein kan niet goed focussen wanneer het alle energie nodig heeft om de lichamelijke functies in toom te houden. Wanneer je daarbij dan ook nog gevoelig bent voor geluid, licht of de kleinste stimuli uit de omgeving, is de kans groot dat je je taak niet kunt uitvoeren. Vooral wanneer je je gebombardeerd voelt met teveel informatie. Dit betekent dat de sensorische informatieverwerking in orde moet zijn.
Mensen met concentratiestoornissen hebben vooral problemen met het filteren van informatie.
Normaal gesproken hoor je eerst met je oren en daarna verwerk je in je lijf. Dus als geluid door het oor heen gaat filtert het oor niet relevante geluiden zoals achtergrondgeluiden uit en dempt het te harde geluiden.
Bij kids met concentratieproblemen (zoals ADHD) zien we (via de luistertest) dat zij eerst met het lichaam luisteren en dan pas met de oren. Het geluid gaat rechtstreeks naar de hersenen zonder dat er gedempt of gefilterd wordt. Het reageert constant en is afgeleid door iedere nieuwe stimulus.
Het is vergelijkbaar met de situatie dat je in gesprek bent en iemand achter je de deur met een harde klap dicht gooit. Je voelt een trilling door je lijf gaan en schrikt ervan. Wanneer je het gebeuren zou zien, dus de persoon die de deur dicht gooit, dan kan je je erop voorbereiden en komt de knal lang zo hard niet binnen.
Bij ADD werkt het als in het eerste geval. De klap komt direct binnen. En dat gaat zo met heel veel prikkels die voor ons normaal zijn. Bovendien merken zij prikkels op die wij niet opmerken, komen snel op nieuwe ideeën, gevoelens en percepties. Deze liggen vaak iets buiten het gemiddelde wat intelligentie en creativiteit verbetert.
Met Tomatis wordt getraind om eerst met de oren informatie op te vangen en dan te verwerken in de hersenen en het lichaam. Zodat de impulsiviteit en snelle reactie op geluid vermindert. Daarbij wordt naast Mozart veel gebruik gemaakt van Gregoriaans gezangen. Dit geeft een vertraging in ritme wat in het begin voor onrustige reactie kan zorgen. Het focussen wordt aangescherpt. Langzamerhand ontstaat er meer rust en het luisteren verbetert.
Hoewel de hyperactiviteit niet altijd verdwijnt ontstaat er toch een betere focus en concentratie welke nodig is voor school, leren of werk. Sociale vaardigheden en communicatie worden een stuk beter.
Herken jij dit in jezelf of je kind, wat zou jij het liefst opgelost zien? Wat is de grootste frustratie? Ik zou dat graag willen weten om nog beter van dienst te kunnen zijn. Schrijf jouw antwoord hieronder!
Hartelijke groet,
Monique
*Om te kunnen reageren in de blog moet je jezelf eerst aanmelden bij Disqus, dat is eenvoudig en gratis. Daarvoor klik op de D button.