Blog van Luister je vrij!
februari 2015 door Monique
De ontwikkeling van het luisteren.
Om goed te kunnen luisteren hebben we in eerste instantie natuurlijk onze oren nodig.
Van alle zintuigen werkt het oor als eerste in de prille ontwikkeling. Een foetus van 4 maanden heeft al anatomisch goed werkende oortjes. De oortjes zijn echter onder water aangezien het zich in vruchtwater bevindt. Dat betekent dat geluiden al gefilterd zijn. Water is een low pass filter, wat wil zeggen dat het vooral de lage tonen geleid en de hogere tonen daardoor minder opvallen.
De vloeistof duwt via de gehoorgang tegen het trommelvlies aan, maar eigenlijk ook tegen het hele lijfje. Het kindje krijgt alleen die frequenties te horen en te voelen die door het water geleid worden.
Welke geluiden zijn dat?
Vooral de geluiden in het moederlijf. De ademhaling, hartslag, gerommel van de darmen en de stem van moeder.
Deze geluiden hebben allemaal een ritme en zijn constant.
Wat niet in het filmpje wordt genoemd is dat er is nog een andere weg is waardoor geluid geleid word en dat is via botgeleiding. De stem van de moeder wordt geproduceerd in de luchtpijp en het geluid wordt via de wervelkolom en het bekken naar het hoofdje van het kindje geleid. Bot is een high pass filter voor geluid. Hoge frequenties worden beter geleid dan de lage frequenties door bot.
Wat hoort het kindje nog meer van de moederstem?
Alfred Tomatis heeft gemeten dat voornamelijk de hoge frequenties van de moederstem door komen. De woorden zijn niet verstaanbaar maar wel de intentie, intonatie en lading van de stem. Dit geluid is onregelmatig en niet constant.
Hoge frequenties welke onregelmatig en gevarieerd zijn trekken de aandacht. Terwijl de lagere frequenties met ritme en constante aanwezigheid zorgen voor gevoel van veiligheid en geborgenheid.
Dit is het begin van actief luisteren.
Hoe praten volwassenen tegen baby’s? Welke speeltjes worden er gegeven? Hoe reageert de baby daarop? Schrijf jouw antwoorden hieronder en lees wat anderen daar van vinden
Na de geboorte gaan de oortjes geluid opvangen via de lucht, luchtgeleiding genaamd. De geluiden worden dan niet gefilterd en het trommelvlies kan optimaal bewegen en geluid opvangen.
De botgeleiding blijft aanwezig. Deze is belangrijk bij de verwerking van het horen.
Net als bij alle andere zintuigen wordt de ontwikkeling van auditieve ontwikkeling bepaald door de omgeving. Welke prikkels zijn er en hoe is de band tussen moeder en kind. Het menselijk oor is gemaakt om te luisteren, zich te richten, op de middelste frequenties. Dit zijn de frequenties van de stem waar de communicatie uit voort komt. Er is rechtstreeks verband tussen oor en stem.
Wanneer de baby veel stem en spraak te horen krijgt richt het gehoor zich vanzelf op dat gebied en begint het kindje geluiden, klanken en later woordjes te zeggen.
De ontwikkeling van het luisteren blijft doorgaan en integreert met andere zintuiglijke informatie. De hersenen moeten uit deze brij van informatie iets zinnigs halen en omzetten in acties.
Een aanrader is het boek “Listening for Wellness” van Pierre Sollier
Luisteren betekent tenslotte:
- de wens tot communiceren
- opmerkzaamheid, alertheid, concentratie
- goede lichaamshouding, motoriek en gezichtsuitdrukking
- creativiteit en persoonlijke groei
- activering van de hele mens
Stel je vraag of deel je ervaringen met anderen! Dat kan door mee te doen met de blog hieronder.
Beschrijf hieronder jouw antwoorden van bovenstaande vragen.
Je kan natuurlijk ook de facebook pagina van Tomatis IJmuiden leuk vinden, zodat je helemaal op de hoogte blijft.
comments powered by Disqus