Blog van Luister je vrij!
augustus 2016 door Monique
"Ik hoor toch goed..."
De zomervakantie is weer tot een einde gekomen. De kinderen moeten weer zin maken om naar school te gaan, hoewel er ook genoeg zijn die juist staan te trappelen.
Vrijheid en onregelmatigheid hoort bij vakantie, maar is niet voor iedereen fijn.
Kinderen die moeite hebben met concentratie, focus of zichzelf te vermaken hebben baat bij regelmaat en voorspelbaarheid. Gewoon iedere dag naar school gaan is dan een verademing.
Luisteren heeft een grote invloed op deze vaardigheden.
Ik hoor nog een jongetje in de praktijk zeggen “maar ik hoor alles juist goed, waarom moet ík dan mijn oren trainen?”
Ik probeerde uit te leggen wat het verschil is tussen horen en luisteren en dat slecht luisteren te maken heeft met moeilijk leren. Dat ging er niet in bij hem. Zijn oren waren goed punt uit. Ondertussen vroeg hij telkens “wat?” wanneer zijn ouders, broer, zus of leerkrachten hem iets vroegen.
Zijn vermogen om klanken te onderscheiden was zo arm dat hij niet goed de boodschap in één keer kon begrijpen. Het is als luisteren naar een niet goed afgestemde radio die constant in en uit tunend.. Alleen hij wist niet beter, voor hem was dat heel gewoon. ‘Hoort dan niet iedereen zo?’ Hij kon niet weten dat er een heldere manier van horen bestaat.
Pas na het luisterprogramma realiseerde hij dat het anders kan. Hij hoorde plotseling veel meer verschillende geluiden, er ging een wereld voor hem open.
Zijn gehoor was eerder normaal maar was niet gefocust en miste accuraatheid.
Zoiets als grove motoriek versus fijne motoriek. Dit is overigens niet zomaar een gelijkenis. Na de behandeling waren zijn bewegingen vloeiender, gebaren verfijnder en handschrift op het lijntje. Daarbij was zijn houding meer rechtop. Hij zei “Hee ik kan beter horen!”
Het is te vergelijken met wanneer je in een wachtkamer zit en in de kamer naast je mensen hoort praten, je probeert het te volgen maar je verstaat net niet wat er gezegd wordt. Of misschien ken je de situatie dat je als kind in je bed ligt en je beneden je ouders hoort praten. Je probeert te verstaan wat er gezegd wordt, maar je kan de klanken niet onderscheiden. Muren, plafond en de afstand fungeren als een filter. Hoe dikker dat filter is, hoe minder geluid er doordringt.
Zo’n filter hoeft niet altijd fysiek aanwezig te zijn. Soms maakt het systeem zelf een filter. De jongen hoorde een brei van geluiden, maar kon ze niet onderscheiden en daardoor niet identificeren.
Dit vermogen tot onderscheiden noemen we selectief luisteren. Deze selectiviteit is vooral belangrijk bij het leren praten en lezen. Wanneer in de taal klankverwisselingen zijn of geen goed onderscheid kan komen krijg je lees en/of schrijf problemen.
Ook om je te kunnen concentreren is het belangrijk dat je de geluiden om je heen begrijpt en kunt plaatsen zonder deze constant op te hoeven zoeken.
Het trainen van het luisteren, niet het gehoor, verbetert het selectief luisteren en daarmee het vermogen om goed te kunnen concentreren, focussen, lezen, leren en praten.
Er zijn allerlei tekenen die hiermee te maken hebben.
Wat herken jij bij jouw kind of misschien wel bij jezelf? Schrijf het hieronder!! Ik ben erg benieuwd.
Luister je vrij!
Monique
*Om te kunnen reageren in de blog moet je jezelf eerst aanmelden bij Disqus, dat is eenvoudig en gratis. Daarvoor klik op de D button.