• Oosteinderweg 6
  • 1981 AP Velsen-Zuid
  • 06-49240064
  • Van Hallstraat 81
  • 1051 HA Amsterdam

Blog van Luister je vrij!

maart 2019 door Monique

De verbinding oor en stem: Audio-vocale lus of Auditieve Feedback

Alfred Tomatis ontdekte in zijn praktijk als KNO arts dat zangers bij het gebruik van hun stem bij het zingen afhankelijk zijn van het gehoor. Dat klinkt nu misschien logisch, maar alles moet bewezen worden. En dat heeft hij kunnen doen.
Hij ontdekte dat een verandering in de hoor- of luistervaardigheden van de mens, automatisch veranderingen in de stem, lichaam en geest tot gevolg heeft: de Audio-Psycho-Fonologie. Zijn ontdekkingen werden in 1957 wetenschappelijk geaccepteerd door de Wetenschappelijke Academie van Parijs en vastgelegd in 3 Tomatis-wetten:

  1. Een stem bevat slechts die frequenties, die het oor waarneemt.
  2. Geeft men het oor de mogelijkheid, niet of niet correct waargenomen frequenties weer goed te horen, dan verschijnen deze frequenties ook weer in de stem, direct en onbewust.
  3. De over een bepaalde periode voortdurende herhaalde akoestische stimulatie brengt een blijvende verandering van het gehoor en de spraak tot stand.

Dit betekent dus dat je via de oren de stem kunt beïnvloeden en andersom met de stem het luisteren kunt beïnvloeden. Er bestaat een directe verbinding tussen de oren en de stem, een wisselwerking genaamd de audio-vocale lus of auditieve feedback.

Hoe werkt de audio-vocale lus of auditieve feedback:

Hoe werkt de audio-vocale lus of auditieve feedback:Dit is het natuurlijke proces waarbij elk geluid door het individu wordt ontvangen of geproduceerd, kan worden waargenomen, geanalyseerd, geassimileerd en continu aangepast.

Dit betekent dat behalve het horen van geluiden van buitenaf en van de persoon zelf (de stem), de informatie nog verder wordt verwerkt en aangepast.
Bijvoorbeeld wanneer je je verspreekt door ‘choloca’ te zeggen in plaats van chocola:
Bij een goed proces luister je naar jezelf en je hoort ‘choloca’ (waarnemen), je vangt op ‘hee er klopt iets niet’ (fonologisch bewustzijn), wat is er precies fout: de l en de c zijn verwisseld (analyseren), dan moet het worden aangepast naar chocola (assimileren), hardop zeggen ‘chocola’ en dan weer het hele riedeltje opnieuw om te checken (continu aanpassen)

Om deze audio-vocale lus goed te laten functioneren, is het afhankelijk van een goede auditieve discriminatie (kunnen onderscheiden van bv klanken of tonen), fonologisch bewustzijn (klopt het met de spraak/taal) en integratie van ritme (timing, klemtoon enz). Deze vaardigheden gaan veel verder dan alleen spreken. Ze zijn nodig in alle leerprocessen.

Stem en spraak:

Het meest voor de hand ligt het effect van auditieve feedback op de stem en spraak.
Voor spraak moet je klanken en fonemen kunnen onderscheiden. Kun je deze niet goed onderscheiden bij het luisteren naar anderen of naar de eigen spraak, dan kan je ze ook niet goed uitspreken of bijsturen. Ook bij zingen is de auditieve feedback heel belangrijk om de juiste tonen te kunnen raken en een goede timing te verkrijgen.

Geheugen en aandacht:

Luisteren betekent ook opletten, aandacht hebben. Wanneer je moeite hebt met het analyseren en verwerken van de aangeboden informatie dan heeft dit ook gevolgen voor de aandacht en concentratie.
Je kan je stem gebruiken om je brein te ‘boosten’

Auditieve verwerking:

Het gaat hier om met verwerken van geluid, niet om het horen. De oren functioneren normaal. Problemen met auditieve verwerking liggen in het brein. Het kan veroorzaakt zijn door door bv beschadiging van hersenen, oorinfecties of door allerlei neurologische ontwikkelingsstoornissen.
Het verwerken van geluid is best complex. Zo kan je o.a. de volgende functies onderscheiden:

Klank discriminatie: het kunnen onderscheiden van klanken
Klank lokalisatie: waar bevindt de klank zich
Herkenning van patronen: o.a. timing in klanken bij spraak of ritme patronen per taal
Temporale discriminatie: wat hoor je vooraan/eerst, in het midden, aan het einde/achteraan
Klank verschillen: dichotisch luisteren, bv je luistert naar iemand spreken en tegelijkertijd staat de tv aan (selectieve aandacht)

Training van auditieve feedback

Nu kunnen we met de auditieve stimulatie van de Tomatis methode de basis van auditieve verwerking trainen. Vooral als er grote storingen opgetreden zijn.
Zijn die storingen niet van grote aard, maar wel storend genoeg Dan kan de auditieve feedback ook op zich getraind worden met het apparaat Forbrain.
Hiermee train je met je eigen stem die auditieve feedback en het brein.

ForbrainHet oor is de meest krachtige sensorische integrator en is betrokken bij 70% van alle zintuiglijke input in het brein.

We horen ons zelf vooral via botgeleiding. Botgeleiding gaat 10 x sneller dan luchtgeleiding en is kwalitatief beter. Het speelt dan ook een belangrijke rol in de feedback/forward van de eigen stem/spraak. Vooral de midden hoge frequenties zijn daarbij belangrijk omdat de range is van de menselijke stem. Wanneer we de lage frequenties eruit filteren, train je extra het effect naar luisteren en uiten van je eigen stem en spraak, de manier van verwerken van informatie, en bouw je energie op in de hersenen. En zeker ook bedoeld voor mooi zingen.

Wil je meer uitleg? Doe mee met GRATIS mijn webinar ‘Auditieve feedback met de Forbrain’ en profiteer van een mooie aanbieding, namelijk 30% korting op de FORBRAIN!
dinsdag 12 maart om 10.00 uur of
woensdag 20 maart om 19.30 uur.

AANMELDEN

Meld je nu aan

Met een luisterend oor
Monique Blok

Heb je vragen? Schrijf jouw reactie hieronder!

*Om te kunnen reageren in de blog moet  je jezelf eerst aanmelden bij Disqus, dat is eenvoudig en gratis. Daarvoor klik op de D button.

comments powered by Disqus

Oudere berichten:

Wat is de Tomatis methode

Laatste nieuws

Verhuisd!

Het heeft even wat voeten in de aarde gehad. Door alle technische ontwikkelingen bij Tomatis en mijn eigen voorkeuren heb ik besloten om de praktijk IJmuiden voort te zetten op een andere locatie in dezelfde gemeente. Deze is iets kleiner en helemaal wat ik kwalitatief kan en moet bieden. Het sluiten van de logopedie praktijk in 2017 en de opkomst van de mobiele apparatuur maakten een grote ruimte overbodig. Bovendien werd het na 22 jaar tijd om eens alle materialen te schiften en te vernieuwen. lees verder...

Tomatis Luistertherapie bestaaat 20 jaar!

Luistertherapie met mobiele apparatuur

Kon in het verleden de therapie alleen in de praktijk gegeven worden, nu echter is de techniek voortgeschreden en bestaat er mobile apparatuur. De mobiele Talks Up geeft u de mogelijkheid luistertherapie THUIS te volgen lees verder...

Ontvang GRATIS "Oefeningen voor optimaal luisteren" door je aan te melden voor de nieuwsbrief




Testimonial

Het toepassingsgebied voor Tomatis luistertraining is zeer gevarieerd gezien de werking op een groot gebied in het centrale zenuwstelsel en de psyche. Dit Tomatis instituut 'beperkt' zich tot pedagogische-, motorische- en logopedische gebieden. Er zijn nog meer mogelijkheden, zoals het leren van vreemde talen, training voor muziek (instrumantaal) en zang, en psychiatrische toepassingen.

TOMATIS
locatie Velsen - Oosteinderweg 6 - 1981 AP Velsen-Zuid tel. 06-49240064
locatie Amsterdam Van Hallstraat 8 1- 1051 HA Amsterdam