Blog van Luister je vrij!
maart 2018 door Monique
7 effecten van gehoorbeschermers in de klas
Ik lees een artikel over het gebruik van gehoorbeschermers in de klas om de concentratie te verhogen.
Daar heb ik mijn vraagtekens bij.
Afsluitende koptelefoons zijn bedoeld om harde geluiden te dempen. Deze oorkappen worden al jaren ingezet om kinderen met overgevoeligheid voor geluid te helpen. Dat is onvermijdelijk in bepaalde situaties.
Maar om deze hulpmiddelen in te zetten ter verbetering van de concentratie bij alle kinderen?
Het is ongetwijfeld waar dat je je beter kunt concentreren wanneer je niet wordt afgeleid. Ook is het waar dat wanneer het stil is de concentratie makkelijker is. Het is ook waar wanneer je alle kinderen oorkappen opzet deze kinderen niet of nauwelijks kletsen.
Maar waarvoor hebben we oren dan? Alleen om geluid op te vangen en door te geven aan de hersenen die dan de rest doet?
De oren zijn een essentiële factor bij het concentreren. Dat klopt. Het betekent dat ze dan op en andere manier moeten werken dan bij bijvoorbeeld spelen. De oren hebben een actieve functie, namelijk luisteren. Auditieve opname en verwerking en ook regulatie van geluid. En dat kunnen die oren prima wanneer ze gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn. De oren als het ware stil leggen betekent dan dat je ze eigenlijk traint om niets te doen bij concentratie taken. Wanneer de oorkappen afgaan zullen ze eerst weer moeten wennen aan geluid en opnieuw moeten intunen op de omgeving.
Wanneer dat af en toe gedaan wordt zal dat misschien geen probleem zijn. Maar ik vraag mij af hoe frequent het dan ingezet gaat worden. Dan kan het tot een soort ‘verslaving’ leiden, de hersenen passen zich er op aan. En inderdaad wordt concentreren dan vermoeiend.
Dan wordt er steeds vaker naar de oorkap gegrepen en dan? Wat voor gevolgen gaat dat dan weer hebben voor de communicatie? Onze kinderen groeien al op met een bombardement aan visuele informatie. Smartphone, tablet, tv, play station, appen, social media. Allemaal communicatie voornamelijk via de ogen. En die communicatie is twee dimensionaal, gaat de hersenen in en wordt verwerkt.
Informatie via de oren is drie dimensionaal. Geluid is namelijk ook triling. Het evenwichtssysteem en het lijf worden ook gestimuleerd en helpen met verwerken van de informatie.
Visueel ‘praten’ is oppervlakkig, de emotie is niet te herkennen en er hoeft niet in de ogen gekeken te worden. Dus makkelijk om van alles uit te kramen zonder de reactie te hoeven zien en horen van de aangesprokene.
Dus als we in de klas ook nog eens de oren uitschakelen, wat dan?
Laten we luisteren stimuleren in plaats van afkappen. Laat ze zingen, muziek maken of muziek luisteren voor een concentratie taak!!
7 effecten van oorkappen in de klas:
- De kinderen kunnen met oorkappen op beter en langer geconcentreerd werken in de klas
- De oren worden passief met luisteren naar de omgeving
- De oren kunnen wel goed innerlijk luisteren, maar de afstemming met de omgeving klopt dan niet altijd
- De oren afsluiten betekent ook afsluiten voor de omgeving
- Hoe langer of frequenter de oorkappen gedragen worden hoe passiever de oren worden met luisteren naar de omgeving en het reguleren van geluid, de hersenen passen zich aan
- Kinderen worden versterkt in het visuele systeem
- Het zal gevolgen hebben voor de communicatie
- De concentratie wordt uiteindelijk slechter in het dagelijks leven
Wat is jouw mening of ervaring met oorkappen? Ik �hoor� het graag van je. Schrijf jouw reactie hieronder!
Hartelijke groet
Monique
*Om te kunnen reageren in de blog moet je jezelf eerst aanmelden bij Disqus, dat is eenvoudig en gratis. Daarvoor klik op de D button.